advertise
  • info ۰۹۱۲۷۷۴۹۹۳۹
ثبت درخواست

برای ثبت درخواست، دریافت مشاوره و استعلام قیمت، با شماره ۰۹۱۲۷۷۴۹۹۳۹ تماس حاصل کنید.

آموزش نصب و راه اندازی چیلر

مانا تهویه

آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست

راه اندازی چیلر یکی از موضوعاتی است که کاملا تخصصی می باشد و نیاز به اطلاعات حرفه ای دارد. چیلرها از دستگاه های تهویه مطبوع هستند و آسایش حرارتی را برای ما فراهم می آورند. در این مقاله مانا تهویه قصد دارد تا جایی که می تواند این دانش و آگاهی را به شما منتقل نماید و چگونگی نصب و راه اندازی چیلر را با شما در میان بگذارد. کاملا واضح و مبرهن است که آموزش نصب و راه اندازی چیلر به این سادگی ها نیست و آموزش عملی نیز لازم است. همچنین ساعت ها تکرار و تمرین باید در این زمینه انجام گیرد. با تمام این تفاسیر تیم نویسندگی مانا تهویه نقش جهان تصمیم گرفته تا این مطلب را برای شما تهیه ببیند و تا جایی که امکان پذیر است به آموزش نصب و راه اندازی چیلر بپردازد. در ادامه سعی مان بر این خواهد بود که از پیچیدگی و به کار بردن کلمات ثقیل پرهیز نماییم. چرا که مبحث چگونگی نصب و راه اندازی چیلر به خودی خود مشکل است. با این حال ممکن است در برخی از قسمت ها این کار امکان پذیر نباشد و اصطلاحات تخصصی وارد مبحث گردند. به هر صورت اگر شما نیز این پرسش که آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست را در ذهن دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. خیالتان آسوده باشد، چرا که ما نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر را از قلم نینداخته ایم. امروزه دستگاه های چیلر در انواع متفاوت و با هدف های متفاوتی ساخته می شوند. چیلرهای جذبی، چیلر های تراکمی آب خنک و هوا خنک، چیلرهای صنعتی، مینی چیلرها و غیره انواع دسته بندی این دستگاه صنعتی را مشخص می کند. نقطه مشترک تمامی این دسته ها، بهره گیری از یک سیکل تبریدی به منظور خنک سازی محیط اطراف و یا یک دستگاه صنعتی است. چیلرها به این دلیل که از اجزای گران قیمتی ساخته می شوند، جزو دستگاه های پرهزینه ی تبریدی به شمار می روند. به همین خاطر چگونگی نصب و راه اندازی چیلر و نگهداری و سرویس به موقع آن دارای اهمیت زیادی است. به طوری که اگر نصب و راه اندازی این دستگاه های تبریدی به درستی انجام نشود، می تواند در آینده باعث بروز مشکلاتی در قطعات مختلف دستگاه شود و هزینه های جبران ناپذیری را روی دست شما بگذارد. در این مقاله قصد داریم به سراغ نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر برویم و توضیحاتی را در این مورد ارائه دهیم. در این بین از شناسایی گاز کالیبراسیون غافل نشوید.

مانا تهویه

مانا تهویه

برای این کار به ترتیب در ابتدا توضیحات لازم را درباره ساختمان هر چیلر ارائه می دهیم و سپس به سراغ چگونگی نصب و راه اندازی آن خواهیم رفت. پیش از این که به چگونه چیلر را راه اندازی کنیم بپردازیم، باید ذکر کنیم که اگر قرار باشد یک آمار مشخص از میزان فروش هر دسته از چیلرها تهیه کنیم، قطعا در صدر این فهرست چیلرهای تراکمی جای خواهند گرفت. از انواع مختلف چیلرهای تراکمی امروزه به منظور خنک سازی محیط های آپارتمانی، ادارات، مراکز تجاری، سالن های ورزشی و سایر فضاها استفاده می شود. طراحی چیلرهای تراکمی به دو صورت چیلرهای آب خنک و چیلر های هوا خنک انجام می شود. تفاوت این دو طراحی در چگونگی خنک سازی سیال در سیکل تبریدی است. اگر از جریان آب و طراحی یک مبدل پوسته لوله برای خنک سازی سیال تبریدی استفاده شود، این چیلر را آب خنک نام گذاری می کنند و اگر از جریان هوای آزاد برای خنک سازی مجدد سیال در سیکل تبریدی بهره گرفته شود، این چیلر را هوا خنک می نامند. بنابراین نحوه راه اندازی چیلر برحسب انواع آن می تواند متفاوت باشد. در طراحی چیلرهای تراکمی از چند دستگاه صنعتی در کنار هم استفاده می شود که مهم ترین جزو چیلرهای تراکمی کمپرسور است؛ که به مانند قلب این دستگاه عمل می کند. کمپرسورهای چیلرهای تراکمی می توانند از نوع رفت و برگشتی، اسکرال یا اسکرو باشند. اواپراتور، کندانسور، تابلو برق، برج خنک کننده در چیلرهای آب خنک و اجزای کنترلی از دیگر اجزای مهم در طراحی چیلرهای تراکمی هستند. حال باید ببینیم نحوه نصب چیلر تراکمی به چه صورت می باشد. نخستین مسئله در نصب و راه اندازی هر چیلری، مشخص کردن محل نصب آن خواهد بود. مکان نصب چیلرهای تراکمی بسته به اینکه آب خنک باشد و یا هوا خنک، متفاوت است. چیلرهای تراکمی هوا خنک را باید در مسیر جریان هوای آزاد نصب کرد. به همین خاطر اغلب این دسته از چیلرها را روی پشت بام ساختمان و در محلی نصب می کنند که هوا به خوبی جریان داشته باشد. برای این منظور اغلب از شبیه سازی های رایانه ای به کمک سی اف دی و غیره کمک گرفته می شود.


در نقطه مقابل برای نصب چیلر تراکمی آب خنک، بهتر این است که چیلر در مکانی سقف دار نصب شود. که در اینجا نیز معمولا بخش موتورخانه و یا تاسیسات ساختمان پیشنهاد می شود. مکانی که برای نصب چیلر در نظر گرفته می شود، لازم است دارای خصوصیات مشخصی باشد. برای مثال باید دارای تهویه مناسب باشد. همچنین لازم است این مکان به گونه ای انتخاب شود که اجرا و نقشه کشی های مربوط به خط لوله چیلر به بهترین شکل صورت بگیرد. دسترسی داشتن به تمامی دستگاه ها، محافظت از اجزای مهم چیلر، امکان کنترل صحیح هر قسمت و نظارت بر عملکرد بخش های متفاوت چیلر از جمله مواردی است که در زمان نصب چیلر باید نسبت به آن با حساسیت بیشتری عمل شود. در راه اندازی اولیه چیلرهای تراکمی بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید و اگر پس از مدت زمان مشخصی و مثلا برای فصل های گرم سال می خواهید مجددا چیلر را راه اندازی کنید، لازم است برخی نکات مهم را در نظر داشته باشید. راه اندازی چیلر را باید مرحله به مرحله پیش برد. به شکلی که از عملکرد صحیح هر جزو اطمینان حاصل شود. این مسیر در ابتدا با راه اندازی پمپ های مربوط به برج خنک کننده و کندانسور آغاز می شود و سپس نوبت به بخش های اواپراتور و غیره می رسد. کمپرسور دستگاه در نهایت آخرین جزو چیلر است که باید آن را کنترل و روشن کرد. از جمله نکاتی که در راه اندازی کمپرسور باید به آن دقت داشت، میزان و سلامت روغن موجود در کمپرسور است. معمولا نقشه راه مشخصی برای چگونگی نصب و راه اندازی چیلر از قبل تهیه شده و در مواقع راه اندازی مورد استفاده قرار می گیرد. در چیلرهای هوا خنک نیز باز به همین شکل لازم است که عمل شود. اگرچه در چیلرهای هوا خنک دیگر خبری از برج خنک کننده نبوده و مسیر راه اندازی چیلر کمی ساده تر خواهد بود. ما نیز تلاشمان بر این است که راهنمای نصب و راه اندازی چیلر را هر چه ساده تر به شما منتقل نماییم. امروزه با فراگیر شدن این سیسم های تهویه مطبوع افراد بسیاری می پرسند آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست. ما نیز برای پاسخ به این افراد تصمیم گرفتیم مقاله ای کامل و جامع در باب آموزش نصب و راه اندازی چیلر تهیه کنیم. نتیجه همین نوشتاری است که پیش روی شماست و در حال مطالعه ی آن هستید.

مانا تهویه

مانا تهویه

حال بیایید تا ببینیم نحوه نصب چیلر جذبی به چه صورت می باشد. در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی دیگر خبری از کمپرسور نبوده و عمل خنک سازی محیط به کمک یک مبدل حرارتی واسط و یک ماده جذب کننده یا همان ابزوربر انجام می شود. سیکلی که سیال مبرد در چیلرهای جذبی طی می کند، تقریبا شبیه به چیلرهای تراکمی است. همان طور که در چیلرهای تراکمی از گرمای نهان سیال مبرد برای خنک سازی محیط استفاده می شود، در اینجا نیز همین اتفاق می افتد. سیال مبرد در حالی که فشار فرایند ثابت نگه داشته شده، گرمای محیط را به میزان گرمای نهان خود جذب می کند تا به بخار تبدیل شود. نقطه تفاوت چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی از همین جا آغاز می گردد. زمانی که بخواهید بخار سیال مبرد را دوباره به مایع تبدیل کنید، در چیلرهای تراکمی از یک کمپرسور کمک گرفته می شود. ولی در چیلرهای جذبی اوضاع متفاوت است. پس از تبخیر شدن سیال مبرد، این سیال به کمک یک ماده واسط مثلا لیتیوم بروماید، جذب شده سپس از درون یک مبدل حرارتی عبور داده می شود. این عمل باعث می شود که سیال مبرد دوباره تبخیر شده و آماده ورود به سیکل تبریدی گردد. این سیال در قدم بعدی به کندانسور چیلر می رسد و با از دست دادن گرمای خود مجددا به مایع تبدیل می شود. آشنایی با این عملکرد ما را در راه اندازی چیلر یاری خواهد رساند. از چیلرهای جذبی معمولا در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می شود. آن هم مواقعی که در خط فرایند شرکت ، گرمایی تولید شده باشد و بتوان از این گرما برای راه اندازی چیلرهای جذبی کمک گرفت. اگر بخواهید از چیلرهای جذبی در محیط های ساختمانی استفاده کنید، لازم است فکری نیز برای راه اندازی یک مبدل حرارتی داشته باشید. البته در غلب ساختمان های آپارتمانی می توان از گرمای موتورخانه بهره برد. راه اندازی چیلر جذبی کاری تخصصی است و لازم است با نظر مستقیم کارشناسان شرکت انجام شود. با اینکه بخش کمپرسور از ساختمان چیلرهای جذبی حذف می شود، ولی همچنان چیلرهای جذبی ساختمان پیچیده ای دارند.


اجزای این ساختمان لازم است به کمک خط لوله به هم متصل شده، سپس به کمک خط لوله ساختمان و به کار گیری چندین فن کویل، سرمای تولید شده در چیلر را به بخش های متفاوت ساختمان فرستاد. بنابراین آموزش راه اندازی چیلر مبحثی تخصصی می باشد. نصب چیلر جذبی اغلب در موتورخانه ساختمان صورت می گیرد. به شکلی که بتوان برای راه اندازی مبدل حرارتی مورد نیاز از گرمای تولید شده در موتورخانه استفاده کرد. مسئله بعد اجرای خط لوله چیلرهای جذبی است. با توجه به اینکه در کنار اجزای چیلر لازم است از یک مبدل حرارتی نیز کمک گرفت، باید خط لوله دستگاه به شکلی طراحی شود که بدون اغتشاش در مکان نصب، ارتباط لازم بین تمامی بخش ها برقرار گردد. نکته بعدی درباره نکات ایمنی مهم در نصب چیلر است. می دانید که در چیلرهای جذبی از مواد شیمیایی مانند لیتیوم بروماید نیز استفاده می شود. که در نتیجه مخزن مربوط به مواد شیمایی باید به شکلی نصب شود که به سادگی در دسترس نباشد و حفاظت لازم هم از آن به عمل آید. در ادامه به راهنمای نصب چیلر از نوع دیگری می پردازیم. مینی چیلر ها نوعی خاص از چیلرهای تراکمی هستند که به منظور سرمایش محیط های ساختمانی و سالن های اداری و تجاری کوچک تر طراحی می شوند. ظرفیت سرمایش مینی چیلرها نسبت به چیلرهای تراکمی معمولی پایین تر است و طراحی آن نیز به گونه ای صورت می گیرد که تمامی اجزای دستگاه در یک پلتفرم جمع آوری شود. در واقع تمامی اجزای یک چیلر تراکمی در یک چهارچوب محافظ فلزی قرار داده شده به هم متصل می گردند. ساختمان کلی مینی چیلرها درست شبیه چیلرهای تراکمی است. و همین طور که می توان چیلرهای تراکمی را در دو نوع هوا خنک و آب خنک طراحی کرد، این دستگاه ها را نیز می توان در هر دو نوع مورد نظر طراحی نموده و ساخت. اگرچه طراحی هوا خنک برای ساخت مینی چیلرها معمول تر است. همان طور که پیشتر نیز گفتیم پاسخ به این پرسش که چگونه چیلر را نصب کنیم با توجه به نوع چیلر می تواند متفاوت باشد. جایابی مکان نصب مینی چیلرها اغلب به کمک شبیه سازی های کامپیوتری و مطالعه دقیق مکان ساختمان صورت می گیرد. اگر قرار باشد مینی چیلر را روی پشت بام نصب کرد، باید چند فاکتور را در نظر داشت. نخست جریان هوای اطراف مینی چیلر است. اینکه جهت باد در طول روز بیشتر از چه سمتی است. و اینکه در کدام محل پشت بام این جریان شدت بیشتری دارد. همچنین نزدیکی چند مینی چیلر به یکدیگر می تواند روی عملکرد آن ها تاثیر منفی داشته باشد. به همین خاطر در زمان شبیه سازی این عامل نیز در نظر گرفته می شود. نکته دیگر در مورد راه اندازی چیلر، بحث لوله کشی آن است. لوله کشی داخلی مینی چیلرها که انجام شده است اما دستگاه را پس از نصب باید به خط لوله ساختمان متصل نمود. خط لوله ای که به انشعاب های متفاوت و چندین فن کویل در بخش های مختلف ساختمان متصل است. راه اندازی مینی چیلرها نیز به مانند چیلرهای تراکمی باید مرحله به مرحله انجام شود. به علاوه که لازم است از دستگاه های کنترلی مشخصی برای محافظت از مینی چیلر و بررسی داده های این دستگاه برودتی استفاده کرد. در واقع راهنمای راه اندازی چیلر در برخی قسمت ها برای انواع چیلر یکسان است و در قسمت های دیگر می تواند با توجه به نوع چیلر متفاوت باشد. به هرحال تصمیم تیم نویسندگی مانا تهویه نقش جهان بر این بوده که آموزش نصب چیلر را به شکلی گویا و جامع در اختیار مراجعان قرار دهد. چرا که این برند، خود عرضه کننده ی انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد و خدمات این شرکت چیلر جذبی، روف تاپ، پمپ، چیلر های تراکمی، دیپ چگالشی و هواساز را شامل می گردد.


مانا تهویه
ثبت درخواست

برای ثبت درخواست، دریافت مشاوره و استعلام قیمت، با شماره ۰۹۱۲۷۷۴۹۹۳۹ تماس حاصل کنید.

مانا تهویه

چگونگی نصب و راه اندازی چیلر

در ابتدای مقاله تلاش نمودیم به این پرسش که آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست پاسخی شایسته دهیم. در ادامه بیان نمودیم که نحوه نصب چیلر با توجه به انواع آن متفاوت است، هر چند که شباهت هایی نیز وجود دارد. حال قصد داریم به ادامه آموزش راه اندازی چیلر بپردازیم. چیلرها از جمله دستگاه های تهویه مطبوع گران قیمت هستند. به همین خاطر راه اندازی آن ها نیاز به دانش بالایی داشته و باید به صورت اصولی انجام شود. بهتر است برای راه اندازی چیلر تراکمی از مشاورین شرکت فروشنده استفاده کنید. پیش از راه اندازی دستگاه باید از سلامت کامل اجزای آن اطمینان حاصل کنید. سپس به سراغ راه اندازی مرحله به مرحله چیلر بروید. پس از راه اندازی نیز نیاز است که سلامت اجزای دستگاه به صور مرتبط بازبینی شود. چگونگی نصب و راه اندازی چیلر صنعتی، مطلبی است که در ادامه آن را شرح خواهیم داد. تفاوت چیلر های صنعتی با چیلرهای عمومی در ظرفیت سرمایش این چیلرها و مدت زمان استفاده از آن ها است. طراحی چیلرهای صنعتی به صورتی انجام می گیرد که بتواند به صورت مستمر و در طول روز عمل سرمایش را با بالاترین ظرفیت خود انجام دهد. از چیلرهای صنعتی برای مصارف گوناگونی می توان استفاده برد. در حالت کلی زمانی که یک چیلر صنعتی شروع به کار می کند، سرمای تولیدی خود را در یک مبدل حرارتی به جریان آب داخل مبدل می دهد. که حال از این آب خنک شده می توان برای مصارف گوناگون استفاده کرد. برای مثال می توان از این جریان آب سرد شده برای خنک کردن محیط و یا دستگاه های صنعتی بهره برد. چیلرهای صنعتی در دو نوع چیلرهای تراکمی و جذبی طراحی و ساخته می شوند. البته چیلرهای جذبی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که در فرایند تولید محصول، گرمایی تولید شده باشد و بتوان از آن برای راه اندازی چیلر نیز استفاده کرد. آموزش نصب و راه اندازی چیلر صنعتی نیاز به دانش تخصصی بالایی دارد. به همین خاطر آموزش نصب چیلر باید به کمک مشاورین شرکت های فروشنده صورت بگیرد. در چیلرهای صنعتی نیز مهم ترین مسئله جایابی مکان نصب است. چیلرهای صنعتی را می توان در فضای آزاد و یا در مکان های ساختمانی نصب کرد. در زمان نصب به عوامل مشخصی دقت می شود. مثلا اگر هدف چیلر خنک سازی یک دستگاه صنعتی باشد، خب طبیعتا چیلر را باید در نزدیکی همین دستگاه نصب نمود.


یا مثلا اگر قصد طراحی یک چیلر جذبی را دارید، باید چیلر را در مکانی نصب کنید که بتوانید از گرمای اضافی فرایند ساخت محصول بهره لازم را ببرید. پس از نصب و راه اندازی چیلر های صنعتی لازم است داده های مربوط به هر جزء به صورت مستمر یادداشت شده، مورد مطالعه قرار بگیرد. در صورت مغایرت هرکدام از داده ها با مقادیر کنترلی دستگاه باید به سرعت اقدام به تعمیر دستگاه چیلر نمود و به این شکل از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کرد. به طور کلی در پاسخ به چگونه چیلر را نصب کنیم می توان گفت چیلرها یکی از دستگاه های سرمایشی هستند که بر مبنای سیکل تبرید مبرد طراحی و ساخته می شوند. این دستگاه سرمایشی امروزه در مکان های متفاوت و برای منظورهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. همین عامل سبب شده تا طراحی های متنوعی برای چیلرها صورت بگیرد. چیلرهای تراکمی، چیلرهای جذبی، مینی چیلرها و چیلرهای صنعتی از انواع متداول خانواده چیلرها به شمار می روند. چیلرها از دستگاه های سرمایشی گران قیمت هستند و به همین خاطر مسئله آموزش نصب چیلر نیز اهمیت زیادی دارد. مکان نصب چیلر، راهنمای راه اندازی چیلر، دوره های تناوبی سرویس و تعمیر چیلر و غیره از جمله مواردی است که برای هر کدام از این دسته های بالا متفاوت است. راهنمای نصب و راه اندازی چیلر نیاز به دانش تخصصی و تجربه بالایی دارد. به همین جهت لازم است در زمان نصب و راه اندازی چیلر از یک متخصص یا مسئول شرکت فروشنده کمک گرفته شود. برای راه اندازی چیلرها لازم است اطلاعات نسبتا کاملی نسبت به اجزای آن ها داشته باشید. چیلرها چه از نوع صنعتی باشند و چه از نوع خانگی، یکی از دستگاه های گران قیمت تبریدی به حساب می آیند و به همین خاطر چگونگی نصب و راه اندازی چیلر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اغلب موارد صدماتی که به دستگاه های چیلر وارد می شود، به خاطر عدم آشنایی کامل افراد با چیلرها و ساختمان چیلرهاست. به علاوه عدم آشنایی با چیلرها می تواند خطرآفرین نیز باشد. ساختمان هر دستگاه چیلر جذبی یا تراکمی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و فن ها مهم ترین اجزای هر چیلری است. در این قسمت قصد داریم درباره چگونگی نصب و راه اندازی چیلر تراکمی صحبت کنیم. همان طور که پیشتر نیز گفتیم چیلرها از جمله دستگاه های تبریدی هستند که به منظور سرمایش محیط های خانگی و یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مانا تهویه

مانا تهویه

اساس عملکرد چیلر تولید سرمایش به کمک تبخیر و میعان سیال مبرد است که از این تبدیل فاز سیال معمولا آب به منظور خنک سازی محیط استفاده می شود. ساختمان چیلرها در دو نوع چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی طراحی می شوند. امروزه استفاده از چیلرهای تراکمی متداول تر است. در چیلرهای تراکمی از چند جزء کلی استفاده شده است که کمپرسور مهم ترین جزء آن است. از دیگر اجزای چیلر های تراکمی می توان به کندانسور، اواپراتور، تابلوی برق، وسایل کنترلی و شیر انبساط اشاره کرد. اتصال بین این اجزا نیز به کمک خطوط لوله برقرار می شود. اما چگونه چیلر را راه اندازی کنیم. نخستین گام در نحوه راه اندازی چیلر مسئله جایابی آن ها است. چیلرهای تراکمی به این خاطر که از آب برای خنک سازی محیط استفاده می کنند، نباید در فضای باز نصب شوند. بهترین مکان برای نصب این چیلرها موتورخانه ساختمان است. فضایی که برای نصب چیلر در نظر گرفته می شود باید ویژگی های مشخصی داشته باشد که در ادامه به صورت فهرست گونه ذکر شده اند. فضایی که برای نصب چیلر در نظر گرفته می شود، لازم است به اندازه کافی وسیع باشد. به گونه ای که بتوان کندانسور، کمپرسور و اواپراتور را به شکلی صحیح نصب کرد. چیلرهای آبی و تراکمی را نباید در محیط های آزاد نصب کرد. فضایی که برای نصب چیلر در نظر گرفته می شود، لازم است تهویه مناسبی داشته باشد. اگر چیلر را در موتورخانه تاسیسات ساختمان نصب می کنید، باید از چند فن هواکش برای تهویه محیط استفاده کنید. قدرت هواکش باید متناسب با قدرت چیلر انتخاب شود. باید چیلر را به شکلی در محیط نصب کرد که دسترسی به تابلوی برق چیلر به راحتی امکان پذیر باشد. زیرا کنترل اجزای چیلر به کمک تابلوی برق انجام می شود. همچنین در محیط نصب چیلر باید فضای کافی برای انجام تعمیرات و سرویس اجزا وجود داشته باشد. این ها نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. همچنین به خاطر داشته باشید که چیلرهای تراکمی از دستگاه های تبریدی گران قیمت به حساب می آیند. به همین خاطر نصب اجزای جنبی، کنترلی و اجرای خط لوله در آن ها باید به صورت اصولی و طبق دستور العمل شرکت سازنده انجام بگیرد. قبل از نصب اجزای چیلر لازم است مسیر خط لوله مشخص شده، نقشه مربوط به آن ترسیم شود. این کار باید زیر نظر متخصصین شرکت سازنده و افراد مجاز انجام شود.


اصول مقدماتی راهنمای نصب چیلر در ادامه دنبال خواهد شد. پس از نصب چیلرهای تراکمی به منظور راه اندازی این دستگاه ها، اصول مشخصی را باید رعایت کرد. رعایت این اصول کمک می کند تا عمر دستگاه بالاتر رفته، سلامت آن تضمین شود. در ادامه فهرست مشخصی از اصول راهنمای نصب چیلر را ذکر کرده ایم. پس از طی کردن مراحل نصب چیلر و اجرای خط لوله، بایستی جهت مشاهده دمای اجزای سیستم از چند دماسنج استفاده کرد. نصب دماسنج در محل ورود و خروج اواپراتور و کندانسور الزامی است. از دیگر نکات مهم ایمنی چیلر از نظر تامین برق است. باید کابل برق اصلی چیلر را به تابلوی برق متصل کرده، روی این تابلو نیز از ولت متر و آمپرسنج استفاده کرد. همچنین لازم است روی تابلو برق از فیوزهای محافظ و کلیدهای قطع و وصل جریان مجزا برای چیلر استفاده شود. نکته ای که همیشه در آموزش راه اندازی چیلر ذکر می کنیم این است که توجه داشته باشید آب مورد نیاز چیلر نباید دارای رسوبات باشد. در این مرحله و پیش از راه اندازی چیلر، باید مدار کندانسور را از راه تشت برج پر کنید. اگر آب شهر دارای سختی بالایی باشد، بهتر است از یک سختی گیر آب و دستگاه تصفیه کننده پیش از ورود آب به کندانسور استفاده کنید. پیش از راه اندازی چیلر لازم است تمامی دستگاه های تهویه مطبوعی را که با چیلر مرتبط هستند، به صورت جداگانه چک نمود. فن کویل ها، پمپ های تامین کننده آب اواپراتور، پمپ های تامین کننده آب کندانسور و غیره را بازبینی کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. شیرهای کمپرسور در زمانی که از کارخانه آورده می شود، در حالت بسته قرار دارد. بهتر است پیش از راه اندازی مطمئن شوید که شیرهای مکش و رانش کمپرسور در حالت باز قرار گرفته باشد. پس از انجام موارد بالا، حال می توانید به سراغ راه اندازی چیلر های تراکمی بروید. نحوه راه اندازی چیلر به این صورت است که باید هر یک از اجزا را به صورت جداگانه راه اندازی کنید و از سلامت کارکرد آن اطمینان حاصل نمایید. نخستین مرحله راه اندازی کندانسور چیلر است. سپس بعد از آن باید به سراغ پمپ های اواپراتور بروید و از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل کنید. سومین مرحله پیگیری مرحله به مرحله چیلر خواهد بود. در ادامه هر یک از این مراحل را به ترتیب شرح خواهیم داد. اولین مرحله در آموزش نصب چیلر، راه اندازی برج خنک کننده چیلر است.

مانا تهویه

مانا تهویه

برای راه اندازی برج خنک کننده چیلر در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که برج با میزان مشخصی از آب پر شده است. برای این کار از یک شناور در کندانسور استفاده شده است. پس از اطمینان از عملکرد صحیح شناور، می توانید پمپ های کندانسور را روشن کنید. پس از راه اندازی پمپ ها، به سراغ نازل های پاشش بروید و شکل پاشش آب روی کرکره های برج را مشاهده کنید. جریان آب باید تمامی سطوح کرکره ای برج را پوشش داده و فشار لازم را داشته باشد. حال باید به سراغ الکتروموتورها و باد بزن های برج بروید. اگر یاتاقان ها نیاز به روغن کاری دارند، در ابتدا یاتاقان ها را گریس کاری کنید. با راه اندازی الکتروموتورها باید جهت گردش هوا در کندانسور از پایین به سمت بالا بوده و شدت لازم را داشته باشد. به صورت منظم لازم است به کمک آمپرسنج و ولت سنج اتصالات الکتریکی الکتروموتورها چک کنید و از سلامت کارکرد کندانسور اطمینان حاصل کنید. مرحله دوم در آموزش نصب چیلر، راه اندازی پمپ های اواپراتور است. پس از راه اندازی پمپ های کندانسور می توانید به صورت همزمان پمپ های اواپراتور را نیز راه اندازی کنید. پس از راه اندازی این پمپ ها شیر فلکه مربوط به سیستم تابستانی را به حالت باز در آورید. حال به سراغ شناور منبع انبساط چیلر بروید و سطح آب این منبع را کنترل نمایید. اگر این منبع به صورت مستقیم به چیلر متصل شده، شیر متعادل کننده فشار را کنترل کنید و نسبت به میزان هوای موجود در منبع اطلاع پیدا کنید. با راه اندازی پمپ های مربوط به اواپراتور آب در اواپراتور و دیگر دستگاه های تهویه مطبوع چیلر به جریان در خواهد آمد. در این مرحله باید هواگیری سیستم را انجام دهید. این کار باید از بالاترین نقطه ممکن انجام شود. عمل هواگیری را برای تمامی هواسازها، فن کوییل ها و مبدل های حرارتی انجام دهید. در نهایت در راهنمای نصب چیلر نوبت به راه اندازی چیلر های تراکمی می رسد. پس از راه اندازی کندانسور و اواپراتور، زمانی که آب در داخل خط لوله جریان پیدا کرد، نوبت به راه اندازی موتور اصلی چیلر های تراکمی می رسد. نخستین مرحله در اینجا راه اندازی کمپرسور دستگاه است. اگر در فکر راه اندازی چیلر پس از مدتی مشخص هستید، در ابتدا جریان برق را در چیلر برقرار کنید. سپس به سراغ هیترهای کارتر در کمپرسور بروید. راه اندازی این هیترها باعث می شود تا سیال مبردی که با روغن کمپرسور مخلوط شده بخار گردد و از آن جدا شود.


. بهتر است هیترهای کارتر به مدت بیست و چهار ساعت قبل از راه اندازی کمپرسور فعال باشد. برای اطمینان از سلامت هیتر کارتر هم می توانید آن را لمس کنید. پیش از راه اندازی کمپرسور لازم است پمپ های مربوط به کندانسور و اواپراتور روشن شده باشد. تا آب به صورت کامل در مدار جریان یافته و چیلر آماده راه اندازی شده باشد. حال به سراغ مدار اینتر لاک سیستم بروید. مدار اینتر لاک یک سیستم حفاظتی است که در صورت از کار افتادن هر یک از پمپ های چیلر، به صورت اتوماتیک چیلر را خاموش می کند. مدار اینتر لاک را نیز باید به صورت دوره ای بازبینی نمود. حال به سراغ تابلو برق بروید و ولتاژ و آمپر ورودی به چیلر را چک کنید. در صورتی که تمامی موارد بالا رعایت شده باشد، می توانید چیلر را روشن کرده و راه اندازی نمایید. پس از روشن کردن چیلر به سراغ کمپرسورها بروید. آمپر ورودی به هر چیلر را به صورت جداگانه کنترل کنید و در صورت عملکرد نامطلوب بلافاصله چیلر را خاموش نمایید. پس از راه اندازی به سراغ سایت گلاس مدار بروید و اگر چیلر با کمبود گاز مواجه است، آن را شارژ گاز کنید. سطح روغن کمپرسورها را در حال کار چک کنید. پس از اینکه سیستم حدود سی دقیقه روشن بود، مجددا به سراغ مخزن روغن کمپرسورها بروید، سطح روغن را کنترل کنید. فشار رانش و مکش را کنترل کنید و از عملکرد صحیح کمپرسورها اطمینان حاصل کنید. بهتر است برای کنترل وضعیت کمپرسورها دفترچه ای برای ثبت اطلاعات هر کمپرسور ترتیب دهید. به صورت دوره ای فشار و آمپر هر کمپرسور را ثبت کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل نمایید. در پایان اگر تمامی اجزای چیلر به خوبی عمل می کرد، می توانید دیگر بادبزن ها و هواسازهای چیلر را روشن کنید تا چیلر با بیشترین ظرفیت خود به کارش ادامه دهد. این بود چگونگی نصب و راه اندازی چیلر از نوع تراکمی که خدمتتان عرض شد. البته بدانید و آگاه باشید که نحوه راه اندازی چیلر پیچیده تر از آن است که تنها با خواندن یک مقاله بتوان بر آن مسلط شد. به همین خاطر تیم تحریریه مانا تهویه توصیه می نماید که حتما آموزش های عملی مربوطه را بگذرانید و در نهایت از این مقاله که عنوان آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست را بر خود دارد، کمک بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر را با شما در میان بگذاریم.

مانا تهویه
مانا تهویه

راهنمای نصب و راه اندازی چیلر

برخی از مباحث به دلیل ظرایف و پیچیدگی های خاص خود نیاز به توضیح زیادی دارند. چگونگی نصب و راه اندازی چیلر نیز جزو همین موضوعات به حساب می آید. به همین خاطر است که ما راهنمای نصب و راه اندازی چیلر را به روش های گوناگون شرح می دهیم تا هرچه بیشتر این مطلب را روشن و واضح سازیم. البته که آموزش راه اندازی چیلر مبحثی است که تکرار و تمرین زیاد عملی می طلبد. در هر صورت امید داریم این مقاله برای شما مفید واقع گردد و پاسخ این پرسش که آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست به خوبی داده شود. همانطور که خودتان بهتر می دانید در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی در تولید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از تجهیزاتی مانند چیلر استفاده می‌شود. چیلر برای ایجاد دمای مطلوب در ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی استفاده می گردد. تعمیرات چیلر تراکمی و تعمیر چیلر جذبی نیاز به دانش و تجربه کافی دارد، در صورت بروز مشکل حتما با مراکز معتبر تماس بگیرید. این تجهیزات سرمایشی شامل تجهیزات سرمایش مستقیم و یا سیستم های حرارت مرکزی می‌شود. سیستم های سرمایشی با ایجاد برودت دمای فضای ساختمان را در شرایط مناسب نگه می‌دارند. آموزش نصب و راه اندازی چیلر نیاز به تخصص و تجربه دارد. به همین دلیل از همان ابتدا کار نصب چیلر را به متخصصین بسپارید تا مراحل اجرا و راه اندازی چیلر به شکل صحیح انجام گردد. متخصصین مانا تهویه نقش جهان کلیه مراحل راه اندازی چیلر مانند اجرا، نصب و راه اندازی ، لوله کشی و شارژ گاز را با بالاترین کیفیت ممکن به انجام می رسانند. دستگاه های چیلر در انواع مختلف و اهداف متفاوت ساخته می‎ گردند. مانند چیلر های جذبی، چیلر های تراکمی ،آب خنک ، هوا خنک، چیلر صنعتی، مینی چیلر و غیره انواع دسته بندی این سیستم را مشخص می ‌نماید. نقطه اشتراک تمام این دسته ها، استفاده از یک سیکل تبریدی برای خنک کردن محیط و یا دستگاه صنعتی است. راهنمای راه اندازی چیلر، نگهداری و سرویس به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر آموزش راه اندازی چیلر به درستی انجام نشود، می تواند باعث بروز مشکلاتی در قطعات دستگاه شود و هزینه هایی را به شما تحمیل کند. به همین خاطر است که پاسخ چگونه چیلر را راه اندازی کنیم به این آسانی ها داده نمی شود.


یکی از نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر، مشخص کردن محل نصب آن است. محل نصب چیلرهای تراکمی بسته به این که آب خنک یا هوا خنک باشند، متفاوت است. چیلر تراکمی هوا خنک را باید در مسیر جریان هوا نصب شود. این چیلرها روی پشت بام نصب می ‌شود که هوا جریان داشته باشد. برای نصب چیلرهای تراکمی آب خنک، این چیلر در مکانی سقف دار نصب می ‌‌شود. بخش موتورخانه و تاسیسات ساختمان می‌ تواند جای مناسبی باشد. این مکان باید دارای خصوصیات مشخصی باشد. دارای تهویه مناسب باشد. همچنین لازم است نقشه کشی های مربوط به خط لوله چیلر به بهترین شکل صورت بگیرد. دسترسی به تمامی دستگاه ها، محافظت از تمام اجزای مهم چیلر، امکان کنترل صحیح در هر بخش و نظارت بر عملکرد تمام بخش ‌های چیلر از جمله مواردی است که در زمان نصب چیلرهای تراکمی باید مورد توجه قرار گیرد. راه اندازی چیلر باید مرحله به مرحله انجام گیرد تا از عملکرد صحیح هر جز اطمینان حاصل شود. راهنمای راه اندازی چیلر ابتدا با راه اندازی پمپ های خنک کننده و کندانسور آغاز می ‌شود و بعد از آن بخش های اواپراتور راه اندازی می ‌شود و کمپرسور سیستم که آخرین جزء چیلر است که باید ابتدا کنترل و سپس روشن گردد. نکاتی که در راه اندازی کمپرسور باید مورد توجه قرار گیرد، میزان و سلامت روغن کمپرسور است. نحوه راه اندازی چیلر جذبی نیز تقریبا به همین ترتیب می باشد. هرچند در نحوه نصب چیلر جذبی تفاوت هایی نیز وجود دارد. چیلرهای جذبی مانند چیلرهای تراکمی کمپرسور ندارد و عمل خنک سازی به کمک یک مبدل حرارتی و یک ماده جذب کننده یعنی ابزوربر صورت می ‌گیرد. در چیلرهای جذبی سیکلی که سیال مبرد طی می کند، تا حدی شباهت به چیلرهای تراکمی دارد. از چیلرهای جذبی بیشتر در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می ‌گردد. یعنی در زمان‌ هایی که در خط فرایند شرکت ، گرما ایجاد شد، بتوانیم از این گرما برای راه اندازی چیلرهای جذبی استفاده کنیم. در صورت استفاده از چیلرهای جذبی در ساختمان لازم است که یک مبدل حرارتی داشته باشید. که برای این کار می توان از گرمای موتورخانه بهره برد. آموزش نصب و راه اندازی چیلر جذبی کاری تخصصی است که باید با نظر مستقیم کارشناسان انجام شود. با وجود حذف کمپرسور از ساختمان چیلرهای جذبی همچنان چیلرهای جذبی ساختار پیچیده ای دارند.

مانا تهویه

مانا تهویه

اجزای آن به کمک خط لوله به هم متصل شده و بوسیله خط لوله ساختمان و به کار گیری چندین فن کویل، سرما در چیلر به بخش های مختلف فرستاده می شود. چیلرهای جذبی در موتورخانه ساختمان نصب می گردد تا بشود برای راه اندازی مبدل حرارتی از گرمای تولید شده در موتورخانه استفاده کرد. مورد دیگر اجرای خط لوله چیلرهای جذبی است. باید خط لوله به شکلی طراحی شود که بدون اغتشاش در مکان نصب، ارتباط بین تمام قسمت‌ها برقرار شود و مورد بعدی در زمینه نکات ایمنی مهم در نصب چیلر جذبی است. این که در چیلرهای جذبی از مواد شیمیایی لیتیوم بروماید استفاده می ‌شود، که مخزن باید به شکلی نصب شود که حفاظت لازم از آن به عمل آید. تعمیر و نگهداری چیلر جذبی یک امر تخصصی است و باید توسط کارشناسان صورت گیرد. اگر قرار است پاسخ چگونه چیلر را نصب کنیم به شکل مفصل داده شود، نباید نصب و راه اندازی مینی چیلر ها را از قلم بیندازیم. مینی چیلر ها نوعی خاص از چیلرهای تراکمی می ‌باشند که برای خنک کردن محیط های کوچک تر طراحی می شوند و ظرفیت مینی چیلرها نسبت به چیلرهای تراکمی پایین تر می باشد و تمام اجزای دستگاه در یک پلتفرم جمع آوری شده است. ساختمان مینی چیلرها کاملا شبیه چیلرهای تراکمی است و این دستگاه هم در هر دو نوع هوا خنک و آب خنک طراحی و ساخته شده است. در صورتی که مینی چیلرها روی پشت بام نصب گردند، باید به این نکات توجه شود و آن جریان هوای اطراف مینی چیلر است. اینکه باد در طول روز بیشتر از چه سمت می وزد و این که نزدیکی چند مینی چیلر می تواند روی عملکرد آن ها تاثیر منفی بگذارد. مورد بعد در نحوه نصب چیلر، لوله کشی آن است. بعد از نصب باید به خط لوله ساختمان متصل شود. خط لوله ای که به انشعاب های مختلف و چندین فن کویل در ساختمان متصل است. راه اندازی مینی چیلرها باید مرحله به مرحله انجام شود و از دستگاه های کنترلی مشخصی برای محافظت از مینی چیلر استفاده کرد. تا اینجا مطالب زیادی را بیان نمودیم اما هنوز پاسخ چگونه چیلر را راه اندازی کنیم به طور کامل داده نشده است. چرا که نحوه ی نصب و راه اندازی چیلر های صنعتی نیز باید توضیح داده شود.


تفاوت چیلر های صنعتی با چیلرهای معمولی در ظرفیت سرمایش و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد. طراحی چیلرهای صنعتی به صورتی است که به صورت مستمر عمل سرمایش را با بالاترین ظرفیت انجام دهد و برای مصارف گوناگونی بکار گرفته می شود. چیلرهای صنعتی در دو نوع چیلرهای تراکمی و جذبی ساخته می شوند. برای نصب و راه اندازی چیلرهای صنعتی به دانش تخصصی بالایی نیاز داریم. مهم ترین نکته در زمان نصب آن مکان نصب است. چیلرهای صنعتی را می‌ شود در فضای آزاد و یا در ساختمان نصب کرد و باید به نکات مهمی در انجام این کار دقت شود. اگر هدف چیلر خنک کردن دستگاه صنعتی باشد، چیلر باید در نزدیکی دستگاه نصب شود. محل نصب و راه اندازی چیلر و استقرار چیلرهای آب خنک باید در فضای بسته و موتورخانه پیش بینی گردد؛ از نصب آن در فضای باز خودداری کنید. چیلرهای آبی باید رو فونداسیون محکم نصب شوند. در صورت محل استقرار چیلر در زیر زمین ساختمان به کمک مهندسین پیمانکار ساختمان نسبت به اجرای فونداسیون بتنی چیلر اقدام کنید. فونداسیون باید تراز اجرا شود و شاسی دستگاه به فونداسیون پیچ شود تا از جای خود حرکت نکند. اگر دستگاه در طبقات فوقانی، نصب می گردد باید در زیر سوراخ های تعبیه شده روی شاسی دستگاه لرزه گیر نصب شود. چیلرهای دارای کمپرسور در نوع رفت و برگشتی حین کار سر و صدای زیادی تولید می ‌کنند و مسئله انتقال ارتعاشات آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. همانطور که مشاهده می فرمایید نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر فراوانند. برای تعمیرات و بازدید چیلرهای آبی باید فضای کافی در محل نصب وجود داشته باشد، این مهم را در نظر بگیرید تا برای تعمیرات با مشکل مواجه نشوید و تابلو برق و کمپرسورها، اواپراتورها و کندانسور در دسترس باشند. در موتورخانه باید فضا برای تعویض لوله های اواپراتور و کندانسور وجود داشته باشد و به اندازه طول اواپراتور دریک سمت چیلر مانعی وجود نداشته باشد. محل نصب برج خنک کن چیلرهای آبی روی پشت بام است، محل استقرار برج خنک کن باید طوری انتخاب شود که هوای خروجی در اثر وزش باد به درون چیلر مکش نشود. اگر چند دستگاه برج خنک کن در کنار هم هستند، فضای کافی بین آنها لحاظ شود. حداقل ارتفاع نصب برج خنک کن باید به نحوی باشد که برف و باران وارد آن نشود.

مانا تهویه

مانا تهویه

حداقل ارتفاع نصب پانصد میلی متر از کف پشت بام توصیه شده است. اگر برج خنک کن در کنار دیوارهای بلند قرار دارد، حداقل فاصله از دیوار باید در نظر گرفته شود تا در کارکرد برج خنک کن اختلال بوجود نیاید. محل نصب به نحوی انتخاب شود که از خطوط انتقال برق فشار قوی دور باشند و همچنین از دود خروجی بویلرها و گرد و غبار دور باشند. با رعایت این نکات نصب چیلر به خوبی انجام می گیرد. بنابراین بسیار مهم است که سیستم تهویه مطبوع خود را از برندی معتبر و با تجربه تهیه فرمایید که در تمامی مراحل در کنار شما باشد. شرکت مانا تهویه نقش جهان قادر است با بهره گیری از امکانات، توانمندی ها و سوابق خویش در انجام پروژه های صنعتی و غیر صنعتی کشور، شامل طراحی، مشاوره و اجرا بالاترین کیفیت خدمات را ارائه نماید. تیم مانا تهویه نقش جهان همواره سعی بر آن دارد تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن، پروژه های کارفرمایان خود را با بالاترین کیفیت به انجام برساند. با اعتماد به این برند هرگز پشیمان نخواهید شد و در نهایت این آسایش است که برای شما به ارمغان آورده می شود.

نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر

همانطور که در قسمت های پیشین نیز خاطرنشان کردیم، چگونگی نصب و راه اندازی چیلر یک مبحث کاملا تخصصی می باشد و نکات فراوانی را در این باره باید رعایت نمود. در حقیقت این پرسش که آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست به این آسانی ها پاسخ داده نمی شود. تا به اینجای مقاله تلاش نمودیم تمامی مراحل آموزش نصب و راه اندازی چیلر را قدم به قدم برای شما شرح دهیم. حالا نوبت به آن رسیده که نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر را هم مرور کنیم. بنابراین با وب سایت مانا تهویه نقش جهان همراه باشید. برای نصب و راه اندازی چیلر دقت نمایید که اجرای لوله کشی چیلرهای تراکمی ارتباطی بین چیلر و مصرف کننده ها مانند الکتروپمپ‌ ها، برج خنک کن و تاسیسات جانبی مانند سختی گیر است. پمپ‌ها در سیستم ‌های سرمایشی، گرمایش و تهویه مطبوع نقش مهمی دارند، بنابراین نصب و لوله کشی باید با دقت و مطابق استاندارد انجام گیرد. در زمان اجرای لوله کشی رانش و مکش پمپ‌ ها باید به نحوی نصب گردد که فلنج‌ های پمپ تحت تاثیر نیروی گشتاور حاصل از وزن لوله‌ ها یا تنش حرارتی قرار نگرفته باشند‌ و باید با لرزه گیر و اتصالات انبساطی انجام گیرد. فلنج‌ها باید تراز و در یک راستا نصب گردد. در صورت نصب دو یا چند پمپ موازی در یک سیستم و نصب شیر یک طرفه لوله رانش برای هر کدام از پمپ کاملا ضروری می باشد. اجرای صحیح لوله کشی مدار اواپراتور نقش مهمی در کارکرد آن دارد و اگر پمپ اواپراتور در فاصله بین کلکتور برگشت آب از ساختمان و اواپراتور قرار گیرد، از ورود ذرات و رسوبات در شبکه لوله و اواپراتور جلوگیری می کند. لوله کشی مدارات اواپراتور و کندانسور چیلرهای تراکمی باید مطابق استاندارد و مقررات نصب شود. درصورت نیاز اتصال لوله های رفت و برگشت به چیلر باید با قطعه لرزه گیر انجام شود. در پایان لوله کشی موتورخانه حتما دماسنج در ارتفاع مناسب برای دیدن دمای آب ورودی و خروجی اواپراتور و برج خنک کن نصب گردد. لوله کشی مدار آب بین کندانسور و برج خنک کن باید طبق استانداردها انجام گیرد و اتصالات دنده ای و جوشی در لوله کشی باید استاندارد و مرغوب انتخاب شود.

مانا تهویه

مانا تهویه

لوله کشی برج های خنک کن که به صورت موازی در کنار هم هستند و چند ورودی دارند باید به نحوی صورت گیرد که آب ورودی بطور مساوی و متعادل وارد هریک از برج ها شود و در صورت نیاز برای کنترل دبی، شیرفلکه در مسیر آب ورودی نصب شود تا جریان آب ورودی به برج ها کنترل و تنظیم شود. یک سری نکات مهم و ایمنی قبل از راه اندازی چیلر تراکمی وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم نمود. قبل از انجام هرگونه اقدامی برای نصب و راه اندازی چیلر به نکات زیر توجه فرمایید. در زمان انجام کارهای راه ‌اندازی و تعمیرات حتما از وسایل ایمنی شامل عینک، کفش، دستکش، کلاه و کپسول اطفاء حریق استفاده کنید. حتما قبل از شروع از علایم هشداردهنده مانند خطر، دست نزنید، کلید را روشن نکنید، شیر را باز نکنید، را نصب نمایید. از نصب حفاظ در محل‌ های خطرناک مانند کوپلینگ پمپ ‌ها، تمامی گردنده‌ ها، پولی، فلکه، کوپلینگ کمپرسورهای باز و نظایر آن ها مطمئن شوید. کارهای مربوط به تابلوی برق دستگاه‌ها و اتصالات الکتریکی الکترو موتور و کنترل‌ها باید بوسیله فرد آشنا به اصول برق صنعتی صورت گیرد. برای نشت یابی مدارات تبرید از گازهای بی خطر مانند ازت استفاده شود. برای انجام عمل نشت یابی از اکسیژن استفاده نشود که موجب انفجار می شود. در زمان حمل و نقل دستگاه‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید. در آموزش راه اندازی چیلر ذکر این نکات واجب است. قبل از نصب و راه اندازی چیلر تراکمی به این نکات توجه فرمایید. هزینه ایاب و ذهاب و اقامت ناظرین اعزامی از سوی برعهده پیمانکار نصاب دستگاه می باشد. قبل از راه اندازی چیلر از گرم شدن روغن کارتل کمپرسورها که از بیست و چهار ساعت قبل هیترهای آن ها در مدار قرار گرفته مطمئن گردید، بهترین راه برای تشخیص لمس کارتل کمپرسور است. پانزده دقیقه قبل از راه اندازی چیلر، برج خنک کن و پمپ های آن را راه اندازی کنید تا آب خنک در کندانسور چیلر به چرخش درآید. پمپ های مدار آب اواپراتور چیلر را راه اندازی و عملکرد فلوسوئیچ را در بخش خروجی آب از اواپراتورکنترل نمایید و شیرفلکه های سیستم تابستانی را در وضعیت باز قرار دهید و اجازه دهید آب در دستگاه‌ های تهویه مطبوع ساختمان مانند هواسازه ها و فن کویلها وغیره به گردش درآید و هوای درون سیستم تخلیه شود.


مدار اینترلاک مانند پمپ های اواپراتور، پمپ های برج خنک کن و بادبزن برج خنک کن را در مدار فرمان چیلرقرار دهید تا با توقف هریک از دستگاه ها چیلر خاموش شود. دمای تنظیم شده ترموستات و آنتی فریز را بازدید نمایید که در دمای مناسب تنظیم باشد. اتصالات برق ورودی به تابلوی برق را کنترل کنید. جریان برق سه فاز را در تابلوی برق برقرار نمایید ولتاژ برق را کنترل و نوسان در حد مجاز باشد. بعد از راه اندازی چیلر جریان مصرفی از کمپرسورها را اندازه گیری کنید. اگر غیرعادی بود کمپرسور را خاموش و برای رفع نقض آن اقدام کنید. بعد از راه اندازی چیلر وضعیت شارژ گاز مدار مبرد را کنترل کنید. در صورت نیاز دستگاه را شارژ گاز نمایید. سطح روغن کارتل کمپرسورها را حین کار زیر نظر داشته باشید. بعد از راه اندازی چیلر فشار رانش، فشار روغن و فشار مکش کمپرسورها را بررسی کنید. یک سری نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر باقی مانده اند که در ادامه خدمتتان عرض خواهند شد. درهنگام آموزش نصب و راه اندازی چیلر و یا سرویس سالیانه چیلر ممکن است با این موارد روبرو شوید. غیرعادی بودن تغییرات ولتاژ برق ورودی موتورخانه، کنترل ضد یخ زدگی دستگاه را خاموش کند. در صورتی که دائما فرمان قطع توسط کنترل فشار روغن کمپرسورها صادر شود. در صورتی که فشار رانش کمپرسورها بیش از دویست و چهل پوند بر اینچ مربع باشد. پایین آمدن بیش از حد مجاز سطح روغن کارتل کمپرسورها، در صورتی که کنترل حفاظت سیم پیچ کمپرسورها عمل کند. با شنیدن هرصدای غیرعادی فورا چیلرها را خاموش کنید و منشاء صدا را برطرف کنید. آماده سازی و راه اندازی برج خنک کننده چیلرهای تراکمی، مرحله بعدی در راهنمای نصب و راه اندازی چیلر می باشد. بعد از کارهای مقدماتی آموزش نصب و راه اندازی چیلر، برج خنک کننده را طبق مراحلی که در ادامه بیان می شود آماده راه اندازی کنید. برج خنک کننده را کنترل نمایید تا میزان سطح آب طشت آن کافی باشد، عملکرد شناور پرکن را کنترل نمایید. بعد از اطمینان از وجود آب کافی پمپ‌ های مدار آب کندانسور را روشن کرده و کارکرد آن را کنترل نمایید. بعد از راه اندازی پمپ های مدار آب برج خنک کننده پاشش آب را کنترل نمایید. در برج های خنک کننده نوع فایبر گلاس حرکت آزادانه آب پخش کن کنترل کنید.

مانا تهویه

مانا تهویه

تسمه های باد بزن های سانتر یفیوژ و پولی فلکه را کنترل نمایید. یاتاقان های باد بزن های سانتر یفیوژ را بازدید و گریس کاری نمایید. بعد از راه اندازی الکترو موتور بادبزن ها را بررسی کنید جهت چرخش باد بزن به صورتی باشد که هوا به سمت بالای برج پرتاب شود. در مورد برج های خنک کننده نوع فایبر گلاس جهت چرخش باید طوری باشد که هوا در سمت مخالف ریزش آب روی کرکره ها به سمت بالا مکش شود و از بخش فوقانی به بیرون پرتاب شود. الکتروموتورهای بادبزن های سانتریفیوژ و ملخی را بررسی نمایید و اتصالات الکتریکی آن را چک کرده کنید و آمپر معرفی الکتروموتورها را اندازه گیری نمایید تا از میزان مجاز آن بالاتر نرود. مرحله بعدی در چگونگی نصب و راه اندازی چیلر، راه اندازی پمپ‌های مدار آب اوپراتور چیلرهای تراکمی می باشد. در زمان نصب و راه اندازی چیلر و پمپ های برج خنک کننده حتما پمپ های مدار اواپراتور را هم روشن کنید و شیر فلکه های سیستم تابستانی را هم در وضعیت باز قرار دهید. عملکرد شیر شناور منبع انبساط چیلر را مورد بررسی و کنترل قرار دهید و سطح آب را چک نمایید. در صورت اتصال سیستم منبع انبساط بسته به چیلر شیر متعادل‌ کننده فشار و میزان هوای درون منبع را بررسی نمایید. هوا سازهای متصل به سیستم را هواگیری نمایید . در چیلرهای صنعتی مبدل ‌های حرارتی را هم هوا گیری و جریان آب درون آن را بررسی و کنترل کنید. نحوه کارکرد شیرهای سه راهه موتوری کویل ‌های سرمایی هوا سازها را بررسی و کنترل نمایید. برای نصب و راه اندازی چیلر بعد از استقرار مناسب چیلر جذبی بر روی فوندانسیون، نصب چیلر و لوله کشی چیلر جذبی و برقراری ارتباط بین چیلر با سایر اجزای سیستم راه اندازی چیلر جذبی انجام می شود. لوله کشی آب سرد و برگشت و لوله کشی سوخت و اتصال دودکش به چیلر از موارد دیگری است که باید انجام شود. چیلرهای یک و دو اثره جذبی نیازمند لوله کشی سیال گرم کننده ژنراتور اعم از بخار، آب داغ یا آب گرم هم هستند. برای انجام تعمیرات چیلر جذبی حتما از متخصصین کمک بخواهید. لوله کشی ژنراتور به چه صورت است. سیال گرم کننده چیلرهای یک و دواثره که ژنراتور از آن ها تغذیه می کنند، می تواند از بخار، آب داغ یا آب گرم باشند.


سیال گرم ورودی به ژنراتور بوسیله یک شیر کنترل ظرفیت که از ترموستات آب سرد رفت به ساختمان دستور می گیرد، کنترل می شود و دبی یا دمای آن به میزان مورد نیاز تنظیم می گردد. در شبکه های آب داغ یا آب گرم برای کنترل دبی آب گرم کننده ژنراتور از پمپ‌های دور متغیر با کنترل سرعت و یا شیرهای کنترل دو راهه یا سه راهه بکار گرفته می شود. در نصب و راه اندازی چیلر دبی و فشار دو مورد از عوامل تعیین کننده در اندازه لوله های حامل بخار در چیلر جذبی هستند. دبی بخار برپایه ظرفیت سرمایشی چیلر مشخص می گردد. فشار چیلرجذبی تک اثره بین پانزده و چیلرهای دو اثره در حدود صد و بیست تعیین شده است. اندازه لوله های بخار چیلر جذبی دو اثره نسبت به تک اثره با دبی برابر کوچک تر است. سرعت بخار در خطوط چیلر جذبی شش هزار در نظر گرفته شده است و این عدد تا هشت هزار قابل بررسی است. سرعت چگالیده در لوله های برگشت بین سی تا هفتاد و پنج فوت بر دقیقه تعیین شده است. مصرف بخار در چیلرهای تک اثره تقریبا هجده به ازای هر تن تبرید و در چیلرهای دو اثره بخار به ازای هر تن تبرید دوازده تعیین گردیده است. بد نیست در آموزش نصب و راه اندازی چیلر، مقایسه ای بین چیلر تراکمی و چیلر جذبی انجام دهیم. از جمله تفاوت های اصلی چیلر جذبی و تراکمی در این است که در خط چگالیده باید تله بخار مناسب بکار گرفته شود. تله بخار انواع چیلرهای جذبی باید قابلیت دفع چگالیده در حجم بالا و تخلیه هوا در فشار پایین دارا باشد. فشار بخار در چیلر جذبی یک اثره بخار حداکثر پانزده یا کمتر می باشد، در این چیلرها باید ظرفیت برودتی را در عدد بیست ضرب نمایید تا مقدار چگالیده آن را بدست آورید. در چیلرهای دو اثره مصرف بخار کمتر است و مقدار چگالیده آن هم کمتر است. به طور مثال مقدار چگالیده چیلر جذبی دو اثره به ظرفیت سیصد تن تبرید حداکثر سه هزار و ششصد پوند بر ساعت می باشد که با گرفتن ضریب اطمینان سه برابر ظرفیت آن به ده هزار و هشتصد می رسد. مناسب ترین تله بخار برای چیلر جذبی، تله بخار شناوری حرارتی و یا تله بخار سطلی معکوس است. قسمتی از آب رفت به مدار برگشت وارد می گردد و باعث پایین آمدن دمای آب خنک کننده ورودی به چیلر می گردد.

مانا تهویه

مانا تهویه

اندازه پمپ ها و لوله ها برپایه دبی و فشار شبکه مشخص می شود. براساس استاندارد مشخصی دبی آب برج خنک کننده چیلرهای یک اثره دبی آب برج خنک کننده سه و شش دهم به ازای هر تن تبرید است و برای چیلرهای دو اثره و شعله مستقیم معادل چهار گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید می باشد. لوله کشی آب برج خنک کننده چیلر جذبی یکی دیگر از قسمت هایی است که باید در راهنمای نصب و راه اندازی چیلر مورد توجه قرار گیرد. در زمان نصب و راه اندازی چیلر برای خنک شدن محلول در ابزوربر و تقطیر مبرد در کندانسور استفاده از برج خنک کننده و شبکه لوله کشی ضروروی می باشد. دما و دبی برج خنک کننده تاثیر بسیار زیادی بر ظرفیت سرمایش چیلرها دارند و توجه به کیفیت و تناسب آن با سیال گرم کننده بسیار مهم است. برای کنترل دمای آب برج خنک کننده، روش های بسیار متفاوتی وجود دارد که ساده ترین راه آن بکار گیری ترموستات است که برای خاموش کردن فن برج خنک کننده و کنترل دمای آب آن را بکار گرفته می شود. در صورت نیاز به تعمیر چیلر جذبی حتما با کارشناسان و مراکز معتبر تماس بگیرید ، ورود افراد ناوارد به این کار می تواند باعث بروز خسارت و تحمیل هزینه های سنگین به سیستم شما شود. کنترل دمای آب برج خنک کننده به وسیله شیر سه راهه انجام می پذیرد. یکی از روش ها برای کنترل دمای آب برج خنک کننده، بکارگیری شیر سه راه با مسیر کنارگذر دمای آب برج است. در این روش قسمتی از آب رفت به مدار برگشت وارد می گردد و باعث پایین آمدن دمای آب خنک کننده ورودی به چیلر می گردد. اندازه پمپ ها و لوله ها برپایه دبی و فشار شبکه مشخص می شود. براساس استاندارد مشخصی دبی آب برج خنک کننده چیلرهای یک اثره دبی آب برج خنک کننده سه و شش دهم به ازای هر تن تبرید است و برای چیلرهای دواثره و شعله مستقیم معادل چهار گالن بر دقیقه به ازای هر تن تبرید می باشد. این بود نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر که توسط تیم نویسندگی مانا تهویه برایتان تهیه و بیان شد. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید فایده واقع گردد و توانسته باشیم به پرسش آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست که در ابتدای مقاله مطرح گشت، به خوبی پاسخ داده باشیم.

سخن پایانی

حال که به خوبی متوجه چگونگی نصب و راه اندازی چیلر گشتید، بهتر است هزینه نصب چیلر را نیز مدنظر قرار دهید. در اصل مواردی که تعیین کننده هزینه نصب چیلر است، قیمت چیلر و هزینه نصب و اجرای آن، تعداد واحد ها و نوع چیلر بستگی دارد. مهندسین و تکنسین های تاسیسات نصب و راه اندازی چیلر را با هزینه های متفاوتی انجام می ‌دهند. چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی تولید می شوند. در مقیاس های صنعتی و خانگی که معمولا چیلرهای جذبی گازسوز و چیلرهای تراکمی برقی هستند. چیلر در فضای باز بر روی پشت بام ها نصب می شود. نصب چیلرها بوسیله متخصصین ارائه می شود وبه این نکته توجه داشته باشید که سرویس چیلر بطور مرتب و سالیانه باید صورت بگیرد. چیلرهای تراکمی چند جزء اصلی دارند که عبارتند از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور. مراحل نصب و راه اندازی چیلر شامل آماده سازی و ساخت فونداسیون سیمانی و عایق بندی، آماده سازی اسکلت، نصب و لوله کشی می شود که بنا به نوع تراکمی یا جذبی بودن چیلر متفاوت است. مهم ترین عامل تعیین کننده در قیمت هزینه نصب و راه اندازی چیلر، نوع چیلر و نوع انرژی مصرفی آن است که می تواند برق یا گاز باشد و همین طور بر اساس حجم و ظرفیت خنک کنندگی آن ها می باشد. کاربری ساختمان و نوع چیلر در هزینه نصب تاثیرگذار است. چیلرهای صنعتی در مجتمع های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد کاربرد دارند که از نظر نصب و کارهای مقدماتی و آماده سازی متفاوت است و نصب و نگهداری متنوعی دارند. در پروژه های ساختمانی پیمانکار تاسیسات تمام امور مربوط به نصب و راه اندازی مثل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، گرمایش و سرمایش را انجام می دهد و نصب چیلرهای برودتی را هم بصورت پیمانکاری و در ادامه کار انجام می دهند. چیلر سیستم تامین گرمایش و سرمایش است که گزینه مناسبی برای تامین گرما در فصل زمستان و سرما در فصل تابستان در ساختمان‌ ها و مجتمع‌ های مسکونی به شمار می رود. در ساختار دستگاه چیلر از اجزا و قطعات مختلفی استفاده می شود. کارکرد و عملکرد دستگاه های چیلر تا حد زیادی به نحوه نصب چیلر بستگی دارد. نتایج گزارش‌ های نشان دهنده حاکی از این موضوع است که اغلب صدمات وارده به دستگاه چیلر به دلیل کمبود اطلاعات افرادی است که اقدام به نصب چیلر می کنند. به همین دلیل نصب چیلر باید توسط افراد مجرب و متخصص در این حوزه انجام شود.

مانا تهویه

مانا تهویه

به همین دلیل در این مقاله به بررسی نکات مهم نصب و راه اندازی چیلر که باید هنگام نصب چیلر به آن توجه کنید، پرداختیم. دستگاه چیلر یکی از رایج ترین سیستم های تبریدی است که با خنک کردن آب، بستر مناسب برای سرما سازی و سرمادهی سایر تجهیزات سرمایشی را فراهم می کند. دستگاه چیلر در انواع مختلفی تولید می شود که چیلر تراکمی و چیلر جذبی، از مدل های رایج و پرکاربرد به شمار می‌ روند. چیلرهای تراکمی در دو مدل مختلف چیلر تراکمی آبی یعنی آب خنک و چیلر تراکمی هوایی یعنی هوا خنک در بازار موجود هستند. کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط و غیره اجزای این دستگاه را تشکیل می دهند. چیلرهای جذبی خود به دو دسته چیلرهای جذبی تک اثره و چیلر جذبی دو اثره تقسیم می ‌شوند. در ساختمان چیلرهای جذبی یا ابزوربشن، قطعاتی مانند مولد، جاذب، کندانسور و اواپراتور استفاده می شود. همان طور که اشاره کردیم نصب چیلر در صورتی که اصولی انجام نشود می تواند خسارات مالی قابل توجهی را به بار بیاورد. برخی از نکات مهم در راه اندازی و نصب چیلر عبارتند از انتخاب مکان مناسب. مهم ترین نکته در نصب چیلر انتخاب یک مکان مناسب است. از آن جایی که چیلرهای تراکمی برای ایجاد سرمایش از سیال آب استفاده می کنند بهترین مکان برای نصب چیلر تراکمی و پیاده سازی این دستگاه ها فضای بیرون از سازه و محیط باز است. مکانی که برای نصب چیلر انتخاب می شود باید از وسعت و مساحت لازم برخوردار باشد. در صورتی که محل نصب چیلر بیش از اندازه کوچک باشد، نصب چیلر با دشواری همراه خواهد بود، از طرف دیگر عملکرد قطعاتی مانند اواپراتور، کندانسور و کمپرسور به صورت بهینه نخواهد بود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که چیلرهای تراکمی هرگز نباید در محیط آزاد پیاده سازی شوند. از دیگر مواردی که باید هنگام انتخاب محل نصب چیلر به آن توجه کنید داشتن تهویه مناسب و مطلوب است. همچنین توان و قدرت هواکش بایستی متناسب با توان دستگاه لحاظ شود. زیر سازی مناسب سطوح مورد بعدی در راهنمای نصب و راه اندازی چیلر است که باید مورد توجه قرار گیرد. ابعاد و اندازه دستگاه چیلر نسبتا بزرگ است و به دلیل داشتن قطعات زیاد وزن نسبتا سنگینی دارد. به همین دلیل آماده کردن و زیر سازی مناسب سطح زمین برای نصب چیلر بسیار ضروری است. برای جلوگیری از آسیب و وارد شدن هرگونه صدمه، باید نسبت به ایمن سازی و مقاوم سازی محل مورد نظر اقدام شود.


یکی دیگر از نکاتی که هنگام نصب دستگاه چیلر باید مورد توجه قرار بگیرد قرار گرفتن پایه های دستگاه روی سطح کاملا صاف و هموار است. در غیر این صورت دستگاه ثبات و ایستایی لازم را نخواهد داشت و عملکرد و کارکرد سیستم به صورت منفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در دسترس بودن تابلوی برق و انرژی الکتریکی لازم برای کارکرد و عملکرد بهینه قطعات سیستم ضروری است. به همین دلیل باید در محل نصب چیلر امکان دسترسی سریع به تابلو برق وجود داشته است. در این زمینه باید خاطر نشان کرد که فرایند کنترل و مدیریت اجزا و قطعات چیلر به وسیله تابلوی برق صورت می گیرد. دستگاه چیلر آب را خنک می کند و به سایر دستگاه ها انتقال می دهد. برای عملکرد صحیح این دستگاه آب باید فاقد رسوبات، آلودگی ها و ناخالصی ها باشد. آب شهری به دلیل داشتن ناخالصی‌ها در ترکیبات خود به تدریج موجب گرفتگی لوله های کندانسور و اواپراتور دستگاه می شود. در نتیجه این اتفاق، سیستم سیکل کاری و عملکرد نرمال و طبیعی خود را نخواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات و ارتقای بازدهی و بهره وری سیستم برای تامین آب مورد نیاز بهتر است که از دستگاه تصفیه کننده و سختی گیر آب استفاده شود. سرویس و نصب چیلر تراکمی از آن جایی که این دستگاه نسبتا گران است حتما باید مطابق اصول و توسط شرکت سازنده انجام شود. در غیر این صورت امکان به وجود آمدن خسارات مالی وجود دارد. برخی از موارد مهم در نصب چیلر تراکمی عبارتند از این که قبل از نصب چیلر در موتورخانه، لازم است قسمت های مختلف دستگاه مانند کمپرسورها، تابلو برق و لوله کشی مدارات تبرید به دقت بررسی شود و در صورت نیاز، سرویس شود. زیرا ممکن است قسمت های مختلف چیلر در حمل و نقل آسیب دیده باشند. نصب چیلر تراکمی باید روی یک فونداسیون تراز بتنی انجام شود که تحمل وزن دستگاه را داشته باشد. یک نکته دیگر که باید هنگام نصب چیلر تراکمی به آن دقت شود این است که در صورت امکان دستگاه نزدیک برج خنک کننده نصب شود. دستگاه چیلر در موتورخانه ای نصب شود که دارای هواکش با ظرفیت مناسب است. نقشه لوله کشی تاسیسات موتورخانه قبل از نصب دستگاه چیلر تراکمی تهیه شود و به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از به اتمام رسیدن لوله کشی و قبل از نصب چیلر برای این که بتوان دمای آب ورود و خروج اوپراتور و کندانسور را چک کرد لازم است که دماسنج مناسبی تهیه شده و در ارتفاعی مناسب نصب شود.

مانا تهویه

مانا تهویه

در نصب دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک روی بام، نصب و اجرای سایه بان می تواند به افزایش راندمان و طول عمر دستگاه کمک شایانی کند. چیلر تراکمی هوا خنک در فاصله مناسب با خروجی دودکش و ونت فاضلاب نصب شود. برای نصب چیلر جذبی ابتدا باید بخش های مختلف ساختمان از طریق لوله ها به هم متصل شوند. سپس به کمک خط لوله ساختمان و با استفاده از فن کویل، سرمای تولید شده در این سیستم به بخش های مختلف ساختمان انتقال پیدا کند. برای این که بتوان برای راه اندازی مبدل حرارتی مورد نیاز، از گرمای تولید شده در موتورخانه استفاده کرد چیلر جذبی در اغلب موارد در موتورخانه ساختمان نصب می شود. برای رعایت نکات ایمنی هنگام نصب چیلر جذبی این سیستم به جهت استفاده از مواد شیمیایی نظیر لیتیوم بروماید، لازم است از مخزن به نحو مناسب محافظت شود. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که دستگاه چیلر جذبی ساختمان پیچیده ای دارد و لازم است راه اندازی آن توسط افراد متخصص صورت پذیرد. به پایان مقاله ی آموزش نصب و راه اندازی چیلر چیست، رسیدیم. در جای جای مقاله به این نکته اشاره کردیم که نصب چیلر باید توسط افراد متخصص انجام پذیرد. شرکت مانا تهویه نقش جهان طراحی، مشاوره و اجرای تاسیسات کلیه پروژه های مسکونی، صنعتی و غیر صنعتی را به بهترین نحو به انجام می رساند. تیم تخصصی مانا تهویه عرضه کننده سیستم های گرمایشی و سرمایشی اعم از انواع چیلر و بویلر چگالشی می باشد. این شرکت به ارائه خدمات مهندسی در زمینه مشاوره و طراحی واجرای طرح ها از قبیل مطالعات اولیه طرح های صنعتی و تهیه گزارش های توجیهی علمی، فنی و اقتصادی، طراحی پایه و تفضیلی مشغول است. با اعتماد به برند مانا تهویه آسایش را برای خود رقم بزنید و مطبوع ترین لحظات را در زندگی تجربه نمایید.

درباره مانا تهویه

نوائی به گوش نگارنده می آید که باید نگاهی داشت به گذشته های دور. تابستان و گرمای هوای و شکلاتی ترین نوار کاست که برای اولین بار در اختیار قرار گرفت. ذوقی فراوان از بدست گرفتن آن، چنان بی حد و حصر بود که تا به حال نیز نظیری ندیده ایم در برابرش. بضاعت ناچیز ذهن خود را به کار می گیریم تا شاید بتوانیم بیان کنیم شیرینیِ لحظاتی زودگذر را. حسرت برای از دست رفتن آن روزگاران وصفی ست بسی اندک. به هر روی تلاش می کنیم تا سفر کنیم به همان روزگارانِ گرم و بی خرد. در تصور خویش می آوریم کودکی که نمی توانست ارتباط گیرد با زنده گان. ارتباط با انسان زنده ای برقرار نمی شد تا سالیان سال. دنیای مردگان را زئوس، خدای خدایان تقدیم کرده بود به وی و در نهادش به امانت گذاشته بود. شاید قرار بر این بود که کودکِ دوران گذشته بدل شود به یکی از خدایان اُلمپ. هر چه بود به منصه ظهور نرسید تا سوار گردد بر امواجی که موسی شکافت با عصایش به روایت دروغین آنانی که ده فرمان را به نظاره نشسته بودند از برای به بند کشیدن انسان آزاد، آنسانی که وی را به ژرفناهای جهالت و بلاهتِ ابدی در رسانند. دنائت را به حد کمال می رسانند زنده مردمانی که در کنار کودکِ گذشته بودند و آزار را به حد نهایت می رسانند به هر طریق ممکن تا شاید عقده گشایی کنند. کودک اما با کوچک ترین وسایل و دستگاه هایی که به دستانش می رسید غرق می شد در دنیاهایی بی مانند ساعت ها و ساعت ها. از مورچه های سر بزرگ گرفته که با ایشان زیست می کرد مهربانانه تا پوست آدامس موزی که رایحه تلخ زندگی لاکچری را در پستو های ذهنش قوت می بخشید در کوچه های خاکی دهه شصت. به راستی چه شد که کودکِ گذشته نتوانست با زنده مردمان به زندگی نشیند و راه یافت به گور های بی انتهایی که در خاوران و باختران به دست استکبارستیزانِ ریاکار شیار گشته بود. گور هایی که اشک مادران و غم پدران را پر بهاتر می کرد به اعماق تاریخِ انسان. زلزله ای که رودبار را درنوردید گویا در زندگی کودکِ گذشته نقشی عظیم داشت به صورتی که حتی ماتئوسِ کبیر نیز نتوانست جلوگیری کند از پس لرزه های آن. سان‌کوئیک! چقدر نوشیدیم از نوشیدنی زردرنگ غلیظی که برای اولین بار تجربه می کردیم طعم تلخ حسرتش را. حسرت مسلما از ازل در وجود کودکِ گذشته به ودیعه گذاشته شده بود تا رها نکند وی را تا هر آن روزی که زیست می کند بر این خاک خسته. چه می بایست بیان داشت اتفاقاتی که در گذشته آوار گشته اند بر زندگی کودکی که به خوبی درک می کرد هر آن چیزی که نمی بایست به درک رسد. یاوری چنانچه بود وی را به طور حتم ختم می شد به زندگی ای بهتر و پسندیده تر. ولیکن به هیچ روی به اجزا درنیامد آن چیزی که انتظارش می رفت. همین امر سبب شده تا به امروز هر آنچه که مشاهده می کنیم را می توانیم ارتباطی دهیم فرویدگونه به گذشته های دور و از یاد رفته. فروید را به سانِ نِوِرز یا نوروز رها کردیم در اواسط هفتاد. هم اینک نیز در ثانیه رها می کنیم ادامه دادن این نوشتار را و به دنبال موضوعی ای خواهیم رفت که حکم کرده است مرد نیک بر ما برای نگارشش. باشید یا نباشید ما ادامه می دهیم این مسیر را زیرا که زندگانی در حال حاضر همین است و بس.
چگونه می توان بی توجه بود به حوادثی که در دیار مان به وقوع می پیوندد و وقعی ننهاد به آن ها؟ وقایعی که دل و جان هموطنان مان را چرک آلود و خون آلود و غم آلود می کند در این روزگاران. از کف رفته است این دیار ولیکن تاریخ بارها ثابت کرده است ایرانیان ققنوس وار به زندگی بازخواهند گشت تا روزگارانی تاریک را پشت سر گذارند و به فرداهای روشن رسند. این امید، واهی نیست. این خیال نیست. نیست این یک اوهام. واقعیتی ست تاریخی و زنهار می دهد به کسانی که تاریخ این دیار را نمی شناسند و نمی خواهند شناسند. تاریخ درس می دهد و کسی نیاز نمی بیند درس گیرد از آن. تاریخ، معلم است ولیکن شاگردانِ نابخرد را ارج نمی نهد. باش تا روز و شب دولت بدمد اسرافیل وار در صورِ ناسورِ تاریخ. می بایست از هر آنچه ما را احاطه کرده است بهره گیریم تا بتوانیم به آسایش رسیم در زندگی. می بایست از تمامی دستگاه ها به خوبی استفاده کنیم تا بتوانیم خویش را سر کنیم از دیگر موجودات. از ابتدای تاریخ، انسان همین را در سر داشته است. پس ما نیز در ابتدای پانزدهمین قرن خورشیدی ادامه می دهیم راه انسان نخستین را. بیان می کنیم به قدر فرصت خود که انواع دستگاه ها به چه صورت می توانند مورد استفاده قرار گیرند برای سیستم های تهویه مطبوع. مهندس احسان گمین چی به عنوان مدیر شرکت مانا تهویه نقش جهان در نظر دارد تا شما هموطنان گرامی را آشنا کند به هر طریق ممکن با تمامی دستگاه هایی که در سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته می شوند. این مقوله موجب شد تا وی به همراه تنی چند از کارشناسان خبره مانا تهویه قصد کنند به نگارش درآورند مقالاتی در باب دستگاه های مربوط به سیستم های تهویه مطبوع. پیشنهاد می کنیم مطالعه فرمائید مقالات سلسله وار در این رابطه را. به اطلاع تان می رسانیم که برای آگاهی یافتن از موضوع هیت ریکاوری چیست به مقاله ای تحت عنوان هیت ریکاوری چیست و چه کاربردی دارد مراجعه کنید تا جدیدترین اطلاعات در این زمینه را بدست آورید. موضوعی دیگر به نام کاربردهای فیلتر درایر مورد نظر تیم کارشناسی مانا تهویه قرار گرفت و ایشان مقاله ای به همین نام را به رشته تحریر درآوردند که هم اینک در دسترس شما گرامیان می باشد. بسیاری از هموطنان ما می خواهند بدانند کندانسور چیست. به این عزیزان اعلام می کنیم مقاله کندانسور چیست را می توانید در منوی بلاگ سایت مانا تهویه نقش جهان مطالعه نمائید. یکی دیگر از دغدغه های هموطنان مان این است که دریابند اواپراتور چیست و به چه کار می آید. مقاله اواپراتور چیست می تواند به خوبی به یاری این گرامیان بشتابد زیرا توسط کارشناسان مانا تهویه نقش جهان نگاشته شده است. کاربردی ترین مقالات در رابطه با موضوع تن تبرید را نیز در سایت مانا تهویه می توانید مشاهده نمائید. بدانید که مقاله تن تبرید چیست می تواند تمامی اطلاعات در رابطه با تن تبرید را در اختیار تان قرار دهد. و اما دستگاه هواساز. دستگاه هواساز بی شک یکی از جذاب ترین نمونه دستگاه هایی ست که مورد استفاده گسترده دارد در بین هموطنان مان. مقاله دستگاه هواساز برای شما عزیزان در سایت مانا تهویه نقش جهان بارگزاری شده است تا تمامی اطلاعات در این زمینه را در اختیار تان قرار دهد. مقاله ای تحت عنوان نکاتی در مورد برج خنک کننده نیز در سایت مانا تهویه وجود دارد که می تواند اطلاعاتی به روز شده را در مورد انواع برج خنک کننده در اختیار تان قرار دهد. کارشناسان خبره مانا تهویه نقش جهان برای آشنایی بیشتر شما با موضوع چیلر تراکمی، بحثی پیرامون چیلر تراکمی را در قالب یک مقاله کامل به رشته تحریر درآورده اند که بسیار کاربردی ست. پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید. یادآوری می کنیم پمپ کشاورزی در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی ترین دستگاه ها برای کشاورزیِ موفق و پرسود به شمار می آید. مطالعه مقاله پمپ کشاورزی می تواند شما را هر چه بیشتر با انواع پمپ کشاورزی آشنا کند. دیگر مقالات را نیز در فرصتی دوباره به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا آگاه گردید و با دیدی باز نسبت به خرید انواع سیستم های تهویه مطبوع اقدام فرمائید.
انسانِ خویش را به صلیب کشیده و قصد می کنیم تا بتوانیم دیگرباره و دیگرباره بر پای بایستیم در برابر تندباد افکار پلیدی که از هر سوی روی برتافته و رخ برکشیده جزام وار و تندخوی. به سان اولِگ سالِنکو نمی بایست درخشید و پیش و پسی را در تاریخ زندگی خویش به دیده ندید! آرام و مُنتَقم به پیش آمده ایم در این دهه های متوالی. پس ادامه خواهیم داد مسیری پر مخاطره را به تنهایی تا گذشته را احیاء کنیم و گره زنیم به آینده ای که امروز را سر و شکل داده است. از میمون تا انسان. داروین به درستی انگشت اشاره خویش را به سوی انسان ها گرفت تا اجدادشان را معرفی کند ولیکن تا انسان درون و خرافه پرورِ انسانِ مدرن دریابد این موضوع را چندین قرن زمان خواهد طلبید. خون ها ریخته می شوند بر کف خیابان های شهر تا اثبات شود آسمان ها پذیرای انسان خواهند بود پس از هزار و دویست سال! در آن آسمان ها آیا مرا راهی ست برای رسیدن به آرامش؟ مسلما بی اعتقاد خواهیم بود به این امر نامحتمل. آسایش و آرامش را ترجیح می دهیم به واسطه استفاده از انواع سیستم تهویه مطبوع به کف آوریم. پس به سراغ تیم تخصصی مانا تهویه می آئیم تا به مقصود خویش رسیم. مهندس احسان گمین چی به عنوان مدیریت شرکت مانا تهویه نقش جهان همواره در خدمت انسان ها بوده است تا بتواند هر آنچه از سیستم تهویه مطبوع نیاز دارند را در اختیار شان قرار دهد. همین امر سبب شده تا وی بهترین نمونه های چیلر در تهران را به پایتخت نشینان تقدیم کند. از دیگر سوی نیز می بایست اشاره کرد که خاص ترین نمونه های مینی چیلر در تهران در سایت مانا تهویه موجود است تا شاید مورد پسند این عزیزان قرار گیرد. ما در خدمت شما هستیم تا بیان کنیم چیلر چیست و انواع چیلر کدام نمونه ها را شامل می شوند و به چه صورت می توانند مورد استفاده گسترده قرار گیرند. لازم به ذکر است که تمامی شهر های ایران باید استفاده کنند از چیلر، بویلر، روف تاپ پکیج، هیت ریکاوری، هواساز، و ... . خواست مهندس گمین چی همین است و بس. پس می توانید هم اینک بهترین های چیلر در اصفهان را نیز از سایت مانا تهویه خریداری کنید. مانا تهویه نقش جهان توانسته خاص ترین مدل های مینی چیلر در اصفهان را به هموطنان اصفهانی معرفی کند تا پس از بررسی های لازم نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند. به شما این نوید را می دهیم که در حال حاضر کارآمد ترین نمونه های چیلر در شیراز نیز به واسطه تلاش های مهندس گمین چی در دسترس عزیزان شیرازی قرار گرفته است. لیست قیمت انواع مینی چیلر در شیراز را نیز می توانید در سایت مانا تهویه مشاهده کنید. خوزستان، این استان دردمند و مقهورِ تاریخ نیاز است دائم برای در اختیار داشتن انواع چیلر در اهواز و سایر شهرستان هایش. علاوه بر چیلر، بهترین نمونه های مینی چیلر در اهواز نیز باید در دسترس مردم خوزستان باشد تا بهره مند شوند از تکنولوژی روز دنیا. جزیره کیش نیز به مانند سایر نقاط ایران نیاز مبرم دارد به استفاده از انواع چیلر در کیش تا به خوبی تجهیز شود برای مقابله با هوای نامطلوب. پس می توانید انواع چیلر در کیش را خریداری کنید پس از ورود به سایت مانا تهویه. به یاد داشته باشید که می توانید انواع جدید مینی چیلر در کیش را نیز با تناژ های مختلف از این سایت تخصصی به صورت اینترنتی خریداری فرمائید. علاوه بر کیش می بایست توجه داشت که ساختمان های شهر کرمان نیز مجهز شده به نصب انواع چیلر در کرمان تا بهره گیرند از خاص ترین نمونه های چیلر در کرمان. بعلاوه اینکه کارآ ترین نمونه های مینی چیلر در کرمان نیز در این شهر وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین یا آنالوگ خریداری فرمائید. مشهد به عنوان یکی از بزرگترین شهر های کشور می بایست تحت پوشش خدمات مانا تهویه نقش جهان قرار می گرفت. این امر به منصه ظهور رسیده و هم اینک بهترین نمونه های چیلر در مشهد توسط این تیم تخصصی ارائه گردیده به هموطنان مشهدی مان. با توجه به اتفاقاتی که افتاده می توان بهترین نمونه های مینی چیلر در مشهد را نیز در سایت مانا تهویه نقش جهان مشاهده نمود. و اما قم. شهر قم نیاز داشته است به انواع سیستم های تهویه مطبوع. تیم مانا تهویه انواع چیلر در قم را برای مردم این استان تدارک دیده است. باید بیان کنیم که بهترین های مینی چیلر در قم نیز به واسطه تلاش های مهندس گمین چی تهیه شده تا در دسترس مردم عادی قم قرار داده شود. روزی، نه چندان دیر و دور، ظلم رخت خواهد بربست از دیار مان. می دانیم به درستی این مورد را و انتظار می کشیم فعالانه برای رسیدن به روز موعود و میعاد بسته ایم با سایه خویش؛ زیرا که سایه باید باشد تا بگویم هستم.
به سان دیگر نوشتاری که روزان گذشته به رشته تحریر درآوردیم، این بار نیز گرفتار آمده ایم در منجلابی به نام تکنولوژی ای که باید در آن غرق شد تا حرف و بحث های تکراری را به دیگری منتقل کرد. چه می باید گفت از این میزان رنج و شکنجه و دلهره؟ به سان شهیار و پسر عموهایش که در ضیافت سالیانه شان در کنار اقیانوس آرام به بحث نشسته بودند و ادامه ماجرا. ژله سُر خورد بر لباسش و آغاز گشت ماجرایی که انتهایش هم از نخست مشخص بود. شکنجه ای که گویا هر صبح و شام بر انسان آوار می گردد و راهی نیست برای رها شدن از آن. به هر روی هر دریچه ی نغر بر چشم انداز عقوبتی می گشاید. آسمان نیز سرپناهی ست تا به خاک بنشینی و بر سرنوشت خویش گریه ساز کنی. آسمان ها و زمین در خدمت انسان قرار گرفته اند از ابتدای تاریخِ انسان. و اینک انسان بر آن است تا بتواند همه چیز را از کهکشان ها تا دنیای اتم در اختیار خویش قرار دهد تا بهره برداری کند و به کمال در رسد. زهی خیال محال! پایان یافت شکنجه تاریخی مان در این ثانیه. اُف بر ما. شرم بر ما و هزاران ننگ بر ما. رها کن این ماجرا را راویِ بی نوا. بیان می کنیم که هم اینک روف تاپ پکیج به عنوان یکی از خاص ترین سیستم های تهویه مطبوع شناخته می شود در بین کاربران. روف تاپ پکیج بسیار مورد استقبال قرار گرفته است از سوی هموطنان مان. پس بیان می کنیم که بهترین نمونه های روف تاپ پکیج در تهران به واسطه تلاش های مهندس گمین چی در اختیار عزیزان تهرانی قرار گرفته است. استدعا داریم از تمامی نمونه های روف تاپ پکیج در اصفهان که در سایت مانا تهویه نقش جهان موجود است بازدید به عمل آورید و بهترین نمونه را برای خود انتخاب کنید. جدیدترین نمونه های روف تاپ پکیج در شیراز نیز در سایت مانا تهویه موجود است تا دایره انتخاب شما عزیزان شیرازی را وسیع تر گرداند. به اطلاع تان می رسانیم اطلاع از قیمت روف تاپ پکیج بسیار اهمیت دارد برای انتخاب این سیستم تهویه مطبوع. پس می توانید لیست قیمت انواع روف تاپ پکیج در کرمان را در سایت مانا تهویه مشاهده کنید. به همین ترتیب می توانید برای اطلاع از چند و چونِ سفارش روف تاپ پکیج در کرمانشاه با تیم پشتیبانی سایت مانا تهویه تماس برقرار کنید. برای استعلام قیمت جدیدترین نمونه های روف تاپ پکیج در کیش نیز خواهید توانست فرم استعلام موجود در سایت مانا تهویه را تکمیل کنید تا در کمترین زمان ممکن یکی از کارشناسان مانا تهویه با شما تماس برقرار کنند. هموطنان ما در قشم از خدمات شرکت مانا تهویه بهره مند شده اند و هم اکنون می توانند انواع روف تاپ پکیج در قشم را با منصفانه ترین قیمت ها به صورت اینترنتی سفارش دهند. به اطلاع تان می رسانیم که خاص ترین نمونه های روف تاپ پکیج در اهواز و خوزستان در سایت مانا تهویه نقش جهان در دسترس عزیزان خوزستانی قرار گرفته است تا مورد بررسی قرار دهند. برای نحوه سفارش روف تاپ پکیج در مشهد می توانید با تیم مانا تهویه تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که کارآ ترین نمونه های روف تاپ پکیج در قم را نیز می توانید به مانند سایر شهر ها در سایت تخصصی مانا تهویه نقش جهان سفارش دهید. قصد کرده ایم تا هر آنچه از سیستم تهویه مطبوع نیاز دارید را در اختیار تان قرار دهیم.
تنها ترین انسان را هم اینک در مقابل چشمان خود به نظاره نشسته ایم که تلاش دارد تا به هر صورتِ ممکن لذتی ابدی و جاودان را به کام دیگران روانه سازد و از این راه به دلخواهش رسد. راه وی همین بوده است در طول تاریخِ انسان. لغزشی نابخردانه نمود و به چاهِ وِیل در افتاد و تلاش گسترده کرده تا وارهاند خویش را از بند زمان و زمانه و زمین ناهموار. بی گمان تلاش ستودنیِ وی به نتیجه ای خواهد رسید شایسته و درخور توجه. تلاش انسان به هر صورت که باشد می تواند مورد توجه قرار گیرد از سوی دیگر انسان ها. دور نخواهیم شد از اصل داستان خویش. این موارد را بیان کردیم تا گمراه کنیم خواننده را! صادقانه گفتیم هر آن چیزی که در ذهن داشتیم. باری، می توانید برای در اختیار داشتن بهترین های سیستم تهویه مطبوع در تهران از کارشناسان سایت مانا تهویه مشاوره دریافت کنید. مانا تهویه مجری اجرای تهویه مطبوع در کشور است. به همین جهت به اطلاع تان می رسانیم که جدیدترین سیستم های تهویه مطبوع در اصفهان نیز توسط این تیم تخصصی در اختیار هموطنان اصفهانی مان قرار گرفته است تا بهترین ها را انتخاب و در اختیار خود بگیرند. روند رو به رشد تیم مانا تهویه در طی این دو دهه کاملا مشخص بوده و اعتماد کاربران و مشتریان و کارفرمایان این شرکت به خوبی جلب شده و این موضوع سبب افتخار ابدی گشته برای تمامی افراد این تیم. در خدمت شما گرامیان هستیم برای ارائه انواع سیستم های تهویه مطبوع در سراسر کشور.
به انتهای خویش رسیده این نوشتار و فرصت نگارنده برای تراوش کردن آن جیز هایی که در ذهن خود تلنبار کرده بود در این روزگاران نیز هم. تماسی برقرار گشت و باری به میزان دنیاهای ناپیدا آوار گشت بر سر و سامان راویِ داستان های کهن. رنج را مضاعف خواهیم چشید با هر گذشت ثانیه. اتفاقی نو به وقوع پیوست که نمی توان بازگو کرد برای هیچ کس. حتی برای خود. به مرد نیک خواهیم گفت تا شاید باری برداشته شود از این رنجور. مرد نیک بی گمان همویی ست که می باید حضور داشته باشد در زندگی هر فرد از برای دریافتن آن چیزی که به درستی درک گردد و لاغیر. اَسف خواهیم خورد که چرا نمی توان به آن کس بیان داشت که می بایست. سودی اما نخواهد داشت این اَسف ها. راه چاره این است که به سانِ انسان نخستین تلاش کرد و عهدی بست با زمین و آسمان برای سر شدن بر دیگر موجودات. همین است راه من. گذار از این گذرگاهِ صعب بسیار دشوار است و لامحال. باشد تا روز کاذب فرا رسد و دیگران را به سخره گیرد. ادامه می دهیم نگارش این نوشتار را بی هیچ احساسی. تلاش داشتیم تا در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع با شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت مانا تهویه سخن بگوئیم. حال رسیده ایم به بحث انواع دیگ چگالشی و انواع بویلر. دیگ چگالشی و بویلر نیز به مانند چیلر، مینی چیلر، روف تاپ پکیج، هیت ریکاوری، دستگاه هواساز، و ... در کشور مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. مانا تهویه تلاش گرده تا بتواند انواع دیگ چگالشی در تهران را به تهرانیان عزیز ارائه دهد. به همین ترتیب می توانید دیگر نمونه های بویلر در تهران را نیز در این سایت تخصصی مشاهده فرمائید. برای در اختیار داشتن جدیدترین نمونه های دیگ چگالشی در تبریز می توانید با تیم ما تماس حاصل کنید. انواع خاص بویلر در تبریز نیز به شما ارائه شده است در سایت مانا تهویه. رشت و گیلان برای تمامی ایرانیان مملو بوده است همیشه از خاطره. مانا تهویه برای مردم رشت و گیلان یک برنامه خاص را طرح ریزی کرده است. به اطلاع تان می رسانیم ارائه انواع دیگ چگالشی در رشت و گیلان به واسطه تلاش های شبانه روزی مهندس گمین چی به ساده ترین شکل ممکن صورت گرفته است. نتیجتا اشک بود را به کناری می گذاریم بیان می کنیم که می توانید انواع بویلر در رشت و گیلان را با ورود به سایت مانا تهویه نقش جهان خریداری فرمائید. از آوار سخن گفتیم در انتهای این متن و تماسی که نمی بایست برقرار می شد زیرا که هم اینک اهمیتی فراوان یافت پول. از ابتدا می بایست در ذهن می داشتیم این موضوع مهم را. به ناگاه گرفتار آمدیم در این هولِ ابدی. باشد تا درگذریم از این بیهوده زمان.